Muziek voor de Koning    (mei 2014)



Goede smaak, grandeur, pracht en praal: daarmee wilde Louis XIV het centrum van zijn macht, Versailles, benadrukken.

De enorme investeringen in kunst en cultuur misten hun uitwerking niet: Versailles stond lange tijd model voor het culturele leven aan vele hoven. Le bon goût werd exportproduct en belandde bijvoorbeeld in Dresden aan het hof van August II (der Starke), in Potsdam aan het hof van Friedrich II (der Gro?e) en in Stockholm in het paleis Drottningholm van koningin Hedvig Eleonora, de vrouw van koning Karl X Gustav.
Maar ook dichterbij onze thuisbasis Zutphen zien we prachtige voorbeelden in Apeldoorn (paleis Het Loo) en Eefde (Huis de Voorst).

Een belangrijk muzikaal exportproduct was de Franse ouverture, de openingsmuziek voor balletten, opera’s en oratoria. De Franse ouverture kwam tot ontwikkeling in de jaren dat Jean-Baptiste Lully verantwoordelijk was voor de muziek aan het hof van Louis XIV. De overgepuncteerde ritmes van de Franse ouverture, ‘ta-daaa ta-daaa’, worden ogenblikkelijk geassocieerd met koningen die statig voortschrijden, omringd door buigende onderdanen. Niet voor niets past J.S. Bach deze vorm toe in zijn cantate BWV 61 voor eerste Advent: Nun komm’ der Heiden Heiland, en in cantate BWV 182 voor Palmzondag: Himmelskönig, sei willkommen.

Dit concert werd gespeeld in Arnhem en Zutphen.

De complete programmatoelichting kunt u hier als pdf lezen of downloaden.

Foto's van het concert kunt u hier bekijken.